Ayıp ihbarı zorunlu mu?
Malın ayıbı alıcıya teslim anında aşikar ise bu ayıbın 2 gün içinde satıcıya bildirilmesi zorunludur. Bu düzenleme Türk Ticaret Kanunu md.
Ayıplı mal için ihtarname şart mı?
198) T.B.K. 223/2. Maddeye göre bu ayıbın derhal bildirilmesi zorunludur. Yargıtay 11. Hukuk Dairesi ve 15. Hukuk Dairesi içtihatları, ayıbın bildirilmesinin resmî olmayıp tanıkla ispat edilebileceğini kabul etmiştir.
Ayıplı mal kaç gün içinde ihbar edilir?
Satış tarihinde yürürlükte olan 4077 sayılı TKHK’nın 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükmüne göre; tüketici, malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içinde, bariz ayıpları satıcıya bildirmekle yükümlüdür.
Ayıp ihbarı kalktı mı?
Sonuç olarak 6502 sayılı YTKHK, tüketicinin ayıp bildirim yükümlülüğünü ortadan kaldırmış ve satıcının, ürünün teslim tarihinden itibaren 6 ay içinde ortaya çıkan ayıptan sorumlu olduğu karinesini getirmiştir.
Ayıp ihbarı ne demek?
Ayıp ihbarı, alıcının ayıptan doğan seçimlik haklarını kullanabilmesi için yapılması gereken bir bildirimdir.
Ticari satışlarda ayıp ihbarı nasıl yapılır?
İlgili hükümde; “Girişimciler arasında karşı tarafın devri, sözleşmenin feshi veya sözleşmenin ifa edilmemesine ilişkin bildirim veya ihtarlar noter aracılığıyla, taahhütlü mektup, telgraf veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemiyle yapılır.” denilmektedir ve aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
Hangi durumlarda ihtarname zorunludur?
İhtar, sözleşme şartlarına uyulmaması, haksız fiilin giderilmemesi veya belirli bir süreye bağlı bir borcun ödenmemesi gibi hallerde diğer tarafı uyarma hakkını kaybeden kişi tarafından yapılır.
Ayıplı mal aldığımızda neler yapmalıyız?
Ürün ayıplı ise tüketiciler, iade, ayıpsız bir ürünle değiştirme, ayıp oranında fiyat indirimi ve ürünün ücretsiz onarımını isteme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği hakkı kullanmakta serbesttir. Satıcı tüketicinin isteğine uymak zorundadır.
Ayıplı ürünü nereye şikayet edebilirim?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Hattı”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm sunulduğu ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken yetkili mercilere yönlendirildiği bir “çağrı merkezi” görevi görmektedir.
Ayıplı mal şartları nelerdir?
Ayıplı mal sayılması için, sözleşmede kararlaştırılan malın teslim edilmiş olması, ancak malın beyan edilen nitelikte olmaması veya malın niteliği ve kalitesi gereği taşıması gereken özelliklere sahip olmaması gerekir. Bu nedenle, malın miktarının az olması ayıp olarak değerlendirilmez.
Ayıplı mal zamanaşımı süresi ne kadardır?
Diğer kanunlarda veya sözleşmede daha uzun bir süre öngörülmediği takdirde, maldaki ayıplardan doğan sorumluluk için zamanaşımı süresi, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa dahi, malın tüketiciye tesliminden itibaren iki yıldır.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılanı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden uygun bir indirim isteyebilir. – Satılanın, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz onarılmasını isteyebilir. – Veya satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel kurallara göre tazminat talep etme hakkına sahiptir.
Ayıplı mal tespiti nasıl yapılır?
Öncelikle ürünün etiketleri, ambalajı, reklamları ve kullanım kılavuzları incelenerek ürünün orada belirtilen özelliklere sahip olup olmadığı kontrol edilmelidir. Ürün bu özelliklere uymuyorsa veya reklamlarda ve duyurularda verilen bilgilerle uyuşmuyorsa ürün arızalı kabul edilir.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Tüketiciler, Ücretler Kanunu uyarınca yasal ücretlerden muaf tutulsalar da, masrafların önceden ödenmesi ve delillerin önceden ödenmesi gibi yasal masraflar yine de tüketici tarafından karşılanmalıdır.
Ayıplı mal için tazminat davası açılabilir mi?
Arızalı mallar için gecikme talebi olarak tazminat davası açma imkânı vardır. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketicinin arızalı ürüne karşı seçimlik hakları bulunmaktadır. 6502 sayılı Kanun’un 11. maddesine göre tüketici sözleşmeden dönebilir, malı ayıpsız benzeri ile değiştirebilir, …
Tacirler arasında ayıp ihbarı nasıl yapılır?
“6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 18/3. maddesine göre; “Karşı tarafın temerrüde düştüğüne dair ihbar, sözleşmenin feshi veya sözleşmeden dönülmesine ilişkin girişimciler arasındaki tebligat veya ihtarlar noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak taahhütlü posta yoluyla yapılır.”
Davanın ihbarı zorunlu mudur?
(2) Davanın tebliğ edilmesi nedeniyle duruşma başka bir güne ertelenemez ve tebligatın ertelenmesi gibi zorunlu haller dışında süre verilemez. Bu hükümler dikkate alınarak davanın tebliğinin yazılı olarak yapılması gerektiği ve başka bir sınırlama bulunmadığı kabul edilmiştir.
Ayıpta kusur aranır mı?
Zira kusur sorumluluğuna ilişkin düzenlemeler, yüklenicinin kusuru olmasa bile nedensel sorumluluğu öngörmektedir ve eser kusurluysa ve kusur mal sahibine atfedilemiyorsa, yüklenici kusurlar için garantiden sorumludur. Teslimattan sonra kusur aranmazken, teslimattan önce de kusur talep etmek caiz değildir.
Ayıp ihbarı zamanaşımını keser mi?
6502 sayılı Kanuna göre tüketicinin ayıp konusundaki seçimlik hakkının zamanaşımı süreleri, kanunun emredici niteliği nedeniyle sözleşmeyle kısaltılamaz19.